Bronislava Šariščanová

Znovu jsem podlehla staré lásce

Už moje babička milovala různé hliněné krčičky, talířky a misky. Zdobili téměř každou místnost v jejím rodinném domě a jako šestiletá jsem si předsevzala, že stejně pěkně bude vypadat i moje domácnost. Samozřejmě, později jsem na to zapomněla. Vzpomínky na mou starou lásku ožily asi tři roky po vysoké škole, když jsem se poprvé posadila k hrnčířskému kruhu. Tehdy jsem poprvé procítila i zázrak spojený s přeměnou beztvárné šedé hlíny na předmět konkrétních tvarů a barev.

Událo se to v malém městečku Thuir na jihu Francie nedaleko španělských hranic, kde jsem se zapojila do života kulturní asociace De l´Aspre. Nejprve nám místní malířka a sochařka Marie Fornos vyjevila různá tajemství o vlastnostech hlíny a způsobech jejího zpracování. Potom mě do práce na hrnčířském kruhu zasvětila keramikářka Claude Urban. Novému koníčku jsem podlehla natolik, že jsem se rozhodla pro studium v Centru výuky keramických umění v Saint-Quentin-de-la-Poterie. Již v názvu tohoto malebného městečka je zašifrována dlouholetá tradice ve výrobě keramiky. La poterie totiž znamená hrnčířství a v městečku žije široká komunita takto zaměřených umělců a řemeslníků. Na prvním přijímacím pohovoru mě odbili, ať se vrátím znovu za rok. Při druhém pokusu už pochopili, že to myslím opravdu vážně. A tak jsem v roce 2012 získala diplom profesionální keramik.

Ještě během studia jsem absolvovala dvě stáže u místních keramikářů. Nathalie Hubert mi umožnila pracovat na různých tvarech užitkové keramiky, tedy na různých formách džbánů, sklenic, misek, talířů a zapékacích mís. V dílně Patricka Galtié jsem se seznámila nejen s velkovýrobou keramiky, ale také s různými glazurami. Další čtyřtýdenní stáž jsem absolvovala v Dubaji a v Abú Dhabí pod vedením keramikářky íránského původu Homy Vafaie Farley. Zdokonalila jsem si dovednosti na hrnčířském kruhu a pomáhala jsem jí při organizování výstavy jejích vlastních děl a prací jejích studentů.

V současnosti se věnuji výrobě užitkové a dekorativní keramiky i organizaci individuálních a skupinových kurzů keramiky. Své aktivity jsem rozšířila o tvorbu hliněných modelů, které se používají k výrobě odlitků při restaurování fasád a interiérů historických budov. Zároveň vyučuji francouzštinu. Cizí mi však není ani angličtina a španělština.